Budowanie marki - od czego zacząć?

Mówi się, że najtrudniej jest zacząć. Strach przed nieznanym często powstrzymuje nas od zrobienia pierwszego kroku. W przypadku budowania marki wydaje się, że skoro sam proces wymaga czasu, to pewnie też jest pracochłonny i skomplikowany. W rzeczywistości jednak okazuje się, że wystarczy zacząć mówić. Opowiadaj o swojej marce wszędzie i to na różne sposoby.

Zanim proces budowania marki zostanie wdrożony w działania firmy, która marką jeszcze nie jest, warto przez chwilę zastanowić się nad samą jego istotą. Na swojej drodze wielokrotnie spotykałam się z opiniami, które przedstawiały działania związane z budowaniem marki jako sposób na pozyskiwanie nowego klienta. Blisko - ale nie tędy droga. Zarządzanie marką nie należy do zadań działu handlowego. Nowy klient to efekt uboczny budowania silnej marki. 

Błędne rozumienie działań podejmowanych w związku z rozwojem Twojej marki z pewnością nie doprowadzi Cię do celu. Celem budowania marki jest nawiązanie więzi przede wszystkim z tym klientem, który miał już styczność z Twoją firmą. Polega na prowadzeniu ciągłego dialogu poprzez obraz i słowo. Klient, który miał okazję już nas poznać chce znać szczegóły. Nowy klient natomiast potrzebuje zupełnie innych informacji ogólnie opisujących charakter naszego przedsiębiorstwa. W tym wypadku "nie upieczesz dwóch pieczeni przy jednym ogniu" podając jedną i tą samą treść obu klientom. Mają zupełnie inne oczekiwania: klient, który Cię zna chce więcej, natomiast nowy może czuć się przytłoczony nadmiarem informacji. Oczywiście zdarzają się wyjątki. Wtedy możesz być pewny, że z przekazem trafiłeś w sedno i odniosłeś podwójny sukces. 

Rozwiązaniem jest rozdzielenie czynności związanych z budowaniem marki od tych, które dotyczą pozyskiwania nowego klienta. Takie podejście pomoże Ci lepiej zarządzać treściami na obu polach. Zdejmiesz z siebie dużą presję i osiągniesz spokój oraz spójność w działaniu. Pozwoli Ci to zbudować społeczność wokół marki, która stanie się Twoją najlepszą wizytówką.

To co z tą marką, jak zacząć?

Zacznij od opowieści: mów, pisz, angażuj.

Dbaj przede wszystkim o jakość dialogu i częstotliwość. Nawet jeśli twoich klientów jest jeszcze mała grupa, np. 30 osób musisz zdawać sobie sprawę z tego, że wszelkie działania związane z budowaniem marki robisz właśnie dla nich. To w jaki sposób będziesz się z nimi komunikował będzie miało wpływ na to jaki wizerunek marki wykreujesz - a wizerunek marki to nic innego jak opinia odbiorcy na Twój temat. Ta relacja w dużej mierze będzie wpływać na dalszy kierunek rozwoju.

Pułapką jest wizja, która pozostaje jedynie w głowie. Podejrzewam, że wielu założycieli firm mających szczegółowe wyobrażenie na temat swojego przedsiębiorstwa, nie dzieli się swoją wizją z innymi, co gorsza nie realizuje jej w praktyce. Zajęci bieżącymi sprawami nie mają czasu na to, by opowiadać o swojej marce. Odkładając działania na później każdego dnia jedynie oddalają się od celu. Nie wystarczy zdawkowa informacja w postaci reklamy produktu czy usługi. Warto jest stać się dla swojego klienta przyjacielem, który zafunduje mu rozrywkę,  fachowcem, który naprawi to co się zepsuło oraz redaktorem najlepszej gazety, która umili mu czas wolny. Zwróć uwagę na to jak marka komunikuje się teraz: gdzie popełniasz błędy, a co przynosi Ci mierzalne efekty. Warto jest przemyśleć i dokładnie opisać wizję, misję oraz wartości Twojej marki, żebyś opowiadając o niej był spójny i rzetelny.

MÓW
video, webinar, podcast, radio

Zatem opowiadaj! Codziennie! Bądź kreatywny i wykorzystuj do tego różne narzędzia. Możesz mówić bezpośrednio, np. wykorzystując video lub pośrednio za pomocą obrazu. Choć może Ci się wydawać, że Twoi klienci wiedzą już wszystko, gwarantuję Ci, że zawsze znajdzie się coś, co ich zainteresuje. Czasami najbardziej podstawowa wiedza z zakresu twojej branży dla wielu jest nowa. Im więcej tematów wokół marki poruszysz tym lepiej. Dopóki nie zaczniesz o niej mówić, ona po prostu nie istnieje. 

PISZ
blog firmowy, artykuł do prasy, forum, książka, poradnik

Zacznij pisać. Stwórz dla swojego klienta miejsce, w którym będzie mógł czytać. Dzięki temu zaoferujesz mu nową formę relaksu oraz dasz możliwość pogłębienia wiedzy. Zamieszczaj wartościowe treści, które związane są z twoim produktem i branżą. Daj mu poczucie bezpieczeństwa, że w razie usterki związanej z produktem znajdzie u Ciebie rozwiązanie, np. będąc w branży artystycznej zamieść na swoim blogu informacje o tym, jak pozbyć się plamy farby z ubrania. 

ANGAŻUJ
konkurs, ankieta, opinia, warsztaty

Aktywnie włącz klienta w kształtowanie Twojej marki. Możesz pytać go o zdanie na temat produktów i usług. Nawet najdrobniejsze kwestie, jak chociażby wybór koloru nowego opakowania produktu może sprawić, że skupisz uwagę wielu obserwujących profil. Pokażesz tym samym, że cenisz sobie ich obecność i zależy Ci na ich opinii. Warsztaty to świetny sposób na stworzenie miejsca, w którym twoi klienci mogą spotkać się z innymi. Dasz im możliwość nabycia nowych umiejętności i dzielenia się doświadczeniem.



Podsumowanie

Cały czas szukaj nowych sposobów na prowadzenie dialogu. Testuj różne kanały i docieraj na różne sposoby. Pamiętaj też, że "diabeł tkwi w szczegółach". Zwracaj uwagę na wszystko co wychodzi od twojej marki. Staraj się, żeby każda treść była prosta, klarowna i przejrzysta. Skup się na kliencie, którego masz, a kwestie pozyskiwania nowych oddaj w ręce profesjonalnym handlowcom.

Buduj więź i zaufanie stopniowo na wielu płaszczyznach. Nie śpiesz się. W tym wypadku zdecydowanie liczy się jakość, nie ilość. Jeśli jakość treści będzie wysoka, twoja społeczność szybko się powiększy.

Wybierz  kierunek i zacznij mówić. Z czasem zauważysz, że proces budowania Twojej marki samoistnie będzie się kształtował. To sprawi, że z każdym kolejnym krokiem nie będziesz miał wątpliwości jaki następny powinieneś wykonać, aby zbliżyć się do celu.




Czytaj też:
10 korzyści pozycjonowania marki wewnątrz firmy.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

10 korzyści pozycjonowania marki wewnątrz firmy.

Firma a marka.